Осъзнато дишане и ‘заземяване’ - какво представляват тези техники, защо да ги практикуваме, и как ни помагат в борбата с лимфедема, стреса и болестите?

mariya-ilieva-veda-varna-1.jpg
Мария
юни 21, 2021

Дишането е една от основните и най-елементарни човешки функции. То е напълно автоматично, подобно на работата на сърцето, но въпреки това може лесно да се превърне от машинално, във осъзнато, волево действие. Въпреки, че автоматичното дишане ни служи доста добре, дишането с осъзнаване има много допълнителни предимства.

Дишането ни дава достъп до въздуха - това животворно вещество в изобилие и неограничен запас. Нашата атмосфера е огромна и винаги има достатъчно въздух за да можем да дишаме. Когато дишаме дълбоко, можем да изпитаме това изобилие.

Днешният свят е пълен със страх от оскъдица. Това подхранва икономиката ни и кара всички ни да работим неуморно. Когато дишаме повърхностно, ние вменяваме на организма си, че няма достатъчно въздух за него. Ние настройваме телата си за ограничения и недостигът става нормално състояние.

Възможността да изпитаме обратното на това, като дишаме дълбоко с осъзнаване, наистина е подарък. Той настройва телата ни за свобода и изобилие. Докато дишаме, ние внасяме кислород, който ни е необходим за да живеем, и отделяме въглероден диоксид от който вече не се нуждаем. Всъщност растенията и дърветата се нуждаят от него и лесно вдишват нашите „отпадъци“, превръщайки ги отново в кислород, превръщайки този чудесен обмен в жизненоважна синергия.

Друго преимущество на това да обърнем внимание на дъха си е, че той ни въвежда напълно в настоящия момент. Когато се съсредоточим върху дишането си можем да дишаме само сега, миналото и бъдещето изчезват. Стресът от своя страна ни кара да дишаме повърхностно. Когато сме напрегнати, най-често стягаме корема, като по този начин предотвратяваме отпускането на диафрагмата надолу към коремната кухина. Всъщност именно коремните (диафрагмални) дихателни упражнения са изключително ценен инструмент за стимулиране на дълбоките лимфни структури в тялото като цистерна Хили, коремната част на гръдния канал, лумбалните стволове и лумбалните лимфни възли, тазовите лимфни възли и някои органни системи. Стимулирането на тези дълбоки лимфни структури чрез дишането, ускорява транспорта на лимфната течност към сърцето и връщането и в кръвоносната система. Тези от вас, засегнати от лимфедем на крака или ръката, биха се облагодетелствали значително от дихателните упражнения, особено в комбинация с цялостна деконгестивна терапия и подходящ двигателен режим. Движението на диафрагмата надолу и нагоре при дълбокото коремно дишане не само е съществен компонент за достатъчното връщане на лимфната течност обратно в кръвния поток. Движението на диафрагмата, комбинирано с движенията навън и навътре на корема, гръдния кош и долната част на гърба, също насърчава общото благосъстояние и релаксация, чревната перисталтика, имайки значителни деконгестивни ефекти върху лимфната и венозната система.

В случай, че не дишаме дълбоко с помощта на диафрагмата (коремно дишане), ние използваме междуребрените мускули и тези на врата. Това отнема много повече енергия и причинява стягане и блокаж на мускулите на врата. Когато сме подложени на стрес, страх, и изпитваме силни емоции, всъщност е възможно да спрем да дишаме изцяло. Забележете какво се случва с дишането ви следващия път, когато се чувствате по този начин. Без дъха, нашият естествен начин за справяне с емоциите е нарушен. Вместо да изпитаме дадената емоция, да я възприемем, и накрая да я пуснем да си отиде, емоциите могат да се заключат в тялото и в крайна сметка да причинят промени и увреждания на физически структури.

Осъзнавайки нормалния си начин на дишане и съзнателно променяйки го, тялото се събужда и се опитва да се върне към хомеостазата или „нормалното“ си състояние на жизненост и хармония. С помощта на дълбокото, осъзнато дишане в нашата система се отделят важни хормони, като ендорфини - естествените опиати в организма, което ни кара да се чувстваме добре. И всичко това е безплатно. Дори една минута обърнали внимание на дъха си, можем да се насладим на забележителни за здравето резултати. С редовна практика, скоро ще можете да се насладите на по-дълги периоди и да ги използвате в обедната почивка, когато се чувствате стресирани или пък попаднете в задръстване, или просто започвайки деня си, настройвайки се за успех.

Нека се опитаме да почувстаме дишането си за момент. Можете да легнете на твърда повърхност свивайки краката в коленете и с опора под главата, или да останете прави.

  1. Поставете едната си ръка върху горната част на гърдите, а другата върху корема. Това ще ви позволи да усетите как диафрагмата ви се движи, докато дишате.

  2. Вишайте бавно през носа, така че да усетите как стомахът ви се издува навън избутвайки ръката ви навън. Ръката на гърдите ви трябва да остане възможно най-неподвижна.

  3. Стегнете мускулите на стомаха, оставяйки ги да се спуснат навътре, докато издишвате. Ръката на горната част на гърдите ви трябва да остане възможно най-неподвижна. За да подчертаете издишването, можете да издишате струята въздух през леко свитите устни.

Препоръчително е първо да практикувате упражненията за коремно дишане 5 -10 минути около 3 - 4 пъти на ден. Ако не се наблюдават виене на свят или дискомфорт, можете постепенно да увеличавате времето, което отделяте за това упражнение.

Очаквайте следващите ни видеа със специализирани упражнения и дихателни практики, подходящи както при лимфедем на долни или горни крайници, така и за цялостно здраве и тонизиране.

Източници:

Janet McFarland, Integrated Lymph Drainage

Joachim Zuther, The Benefits of Abdominal Breathing Exercises in the Management of Lymphedema

mariya-ilieva-veda-varna-1.jpg

Относно автора

Мария Илиева е медицинска сестра по образование, лицензиран йога инструктор, и медицински специалист посветен на лечението и профилактиката на лимфедем, и всички свързани с нарушаване на лимфната функция патологии. В оздравителен център Веда, Мария Илиева консултира безплатно всички пациенти предполагащи нужда от лечение на лимфедем, както и всички тези влизащи в рискови групи.

Подобни публикации